Alla inlägg under april 2009

Av silje - 29 april 2009 18:21

Jag visste redan från början att det skulle bli en spännande dag idag då min nyfunne vän planerat eftermiddagen tillsammans med mig. Naturligtvis visste jag inget om var vi skulle åka eller vad vi skulle göra. Efter en stunds bilåkning i lilla röda leksaksbilen och en aning sight seeing slutade ovissheten med premiärgrillning vid en forsande bäck utanför staden, med en gäckande vårsol som slutligen hittade sin plats på himlen. Glada och nöjda avnjöt vi sedan en Lakritspuck och en kopp kaffe utanför den lokala bensinstationen i glatt sällskap av varandra. Han blev på köpet nog en grad brunare och jag själv har en ljusare nyans av solrosa samt en hud som känns snäppet för liten för mitt ansikte.


Jag såg att jag hade två missade samtal från min far och ringde upp honom där vi satt med eftersmaken av kaffe i munnen. "Var det något speciellt du ville?", undrade jag. "Ja, men vi tar det sedan. Jag vill inte ta det över telefon", svarade han. Hjärtat snörpte ihop sig till storlek S och lade sig till rätta i halsgropen. "Men snälla, säg vad det är...". "Nej, vi tar det när du kommer".

Gaad. Vad har hänt?! Är någon av hundarna döda? Mamma har inte hört av sig på hela dagen; är hon sjuk/skadad/död?! Har farmor dött?! Nej, just ja, det är hon redan. Vad kan det vara? Får man verkligen säga sådär till en Silje som verkligen dör av nyfikenhet av minsta lilla? Har han vunnit pengar?!


Vi bestämde oss för att hastigt och lustigt åka tillbaka till stan och hela tiden satt jag med lilla hjärtat dunkande mot min strupe.


Anfådd och med en skvätt av panik i ögonen kom jag instörtande i min fars lägenhet. Hundarna skällde och våldade sin väg mot mig för att hälsa, i vanlig ordning. Syster ropade glatt hej med munnen full av rullkebab och pappa sken som en sol. Ok, ingen har dött (sänk jo).


På datorskärmen satt en liten sötnöt alldeles valpig och grann. Stora tassar, finurliga ögon och en liten vit fläck fram på bringan, mitt i allt det koppriga släta. "Har du tingat?", gapade jag storögt. Jag ringde genast och bad min kollega stryka mig från buffertlistan. På fredag är jag valpägare.


Snälla!

Av silje - 29 april 2009 01:41

Nej, ok, det var inte världens bästa inlägg som gick förlorat - men det kunde ha varit det! Det var däremot en spännande dröm med massor med rafflande action som väckte mig i förmiddags, och jag var tvungen att hämta andan lite innan jag kunde somna om.


Jag är tillbaka på ett jobb där jag sköter mina gamla sysslor, omgiven av gamla bekanta men i en annan lokal. Ett hopp fram i tiden visar mig mitt i en hektisk röra bland okända kända personer som rånar sedeldepån där jag jobbar. En känsla av systematik och ordning i kaoset finns och jag vet att jag har en plats i det. Allt eftersom skapar jag kontroll och jag arbetar systematiskt med att samla oklanderligt prydliga buntar, svetsade i större buntar om fem med plastband. Jag väljer bleka hundringar och röda femhundringar. Ratar de små valörerna och nekar den största. Skräp är skräp och kastas åt sidan. Jag packar en plåtvagn med skepp efter skepp med sedelbuntar och hör kartongslamret från de tomma skeppen när jag samlar ihop dem.

Plötsligt blir det bråttom. Alla sprids i något slags kaotiskt lugn och tillsammans med bytet hoppar männen in i flyktbilen. Någon har larmat och jag förstår att det är kvinnan med blå mascara.

Ett hopp fram i tiden: männen med blå uniformer och blinkande lampor på biltaken är på väg mot mig och min väninnas gömställe, bakom ett rangligt plank bredvid byggnaden. Det är bara vi som är kvar på platsen. Med skräckslagna ögon ser jag mig själv rakt framifrån som en blek, söt brunett med långt, vågigt hår. Svetten pärlar i pannan och jag inser att det inte finns någon utväg.


Analys någon...?


Av silje - 28 april 2009 15:16

Vet ni vad... Det är oerhört irriterande när ens inlägg inte blir publicerat. I mitt fall tog jag för mycket tid på mig och jag blev nog auto-utloggad. Aningen skandal är att ni nu blev berövade på världens bästa blogginlägg på grund av detta. Ctrl+C ska inte behöva användas inför varje postning.


Murr.

Av silje - 25 april 2009 19:47

Andras välmening gjorde att det inte riktigt blev som vi hade tänkt det. De tog mig om midjan och det kändes som att de var de som drog mig bakåt, in i det där dunkla skogsbrynet igen.

Där jag står väger jag på ett ben i taget, allt eftersom jag tröttnar i det som bär min vikt. Jag önskar att jag kunde stå stadigt på dem båda, samtidigt, men jag har inte tillräckligt med styrka för att hålla min rygg rak utan att tröttna.

Greppet gör att jag får svårt att ta de djupa och lugna andetag jag skulle behöva, och jag betraktar flimrande hägringar i solskenet ute på åkern.

Det tredje ögat ser saker jag inte vill erkänna, saker jag tappat bort i virrvarret av mina egna leenden.


Av silje - 24 april 2009 05:50

Först hörs inte så mycket. När jag sedan jag inser att sömnen undsluppit mig blir bakgrundsbruset från ventilationen i sovrummet irriterande högt. Det har ljusnat bakom mörkläggningsgardinen och rummet känns inte längre omslutande bekvämt. Junipratet från fåglarna i poppeln blir till högfrekvent tortyr och efter ytterligare en stund hör jag de första postplanen dra igång sina propellrar på landningsbanan. Då vet jag ungefär vad klockan är. Tidigt.

En halvtimme senare kommer det hårdhänta rycket i portdörren när tidningsutdelaren är på väg att dundra upp för trappan. Och nedför trappan. Och så portdörrsvåldandet igen. Om en timme eller så kommer granntjejerna i uppgången att klicketiklacka sin väg ut mot nya vardagliga äventyr och jag vibrerar i hela kroppen.

Klarvaken.


Tankarna har berört spöken, troll och en del tomtar. Jag har spånat på vidare kategorier såsom medspöken och händelsespöken, men är relativt säker på att ett spöke är ett spöke är ett spöke, och är mindre säker på om jag vill komplicera det mer i landet Om. (Händelsespöken bor i landet Varför, för övrigt).


Vigt och vant har tankarna dessutom behandlat jobb, familj, vänner, ekonomi och omständigheter. "Kanske är det lika så väl att jag inte har någonting jag drömmer om just nu", tänker jag rationellt och saknar i slutet av tanken just känslan av att ha någonting att drömma om. Någonting att sänka ned sitt inre i och omslutas av, inifrån.


Sedan ökade pulsen till nästintill arbetsmode, jag blev mer och mer irriterad och till slut vann tanken om en tidig frukost över alternativet att ligga kvar i den frustrerade kostymen.


Min mor är på övernattningsbesök. Bäst att jag kryper ihop i sängen igen innan hon vaknar så hon slipper förfäras av mina vassa hörntänder. Det är trots allt nästan dag nu och de syns så väl då.

Av silje - 23 april 2009 08:13

När jag blundade för vårmorgonens ljus sjöng fåglarna på de kala grenarna om juni. Lugn, liggande framför åtta dagar av rymd, somnade jag trygg i vetskapen om att någon annan vaktar världen medan jag sover.


Av silje - 19 april 2009 01:50

Detta är årets hemläxa. Jag vill ha in en essä om tre A4-sidor om vad du lärt dig om ämnet, senast 19 april 2010. Lycka till.


Susan Boyle


Av silje - 18 april 2009 22:36

Kittlar det lite i din mage just nu? Som om jag släppte ned en fjäril i taget i den. En citronfjäril. En kålfjäril. En blåvinge. Jag sparar nässelfjärilen här på mitt finger, otåligt vickande på sina vingar. Ännu är det inte sommar.


Presentation

Omröstning

Känner du och jag varandra på något sätt? (Genom jobb, skola, gamla vänner, nya vänner, internet etc).
 Ja
 Nej
 Inte ännu
 Vi behöver inte känna varandra

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28 29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Brevlåda


Skapa flashcards