Alla inlägg under januari 2010

Av silje - 29 januari 2010 02:35

Kära ballader rostar aldrig. Inte ens om de är av metall.

En sinnesstämning, en låt.

 

Man O' War - Master of the Wind

 

Av silje - 29 januari 2010 00:00

Någonstans på vägen hem, ungefär vid mitt gamla bibliotek och strax innan mina ben började domna och sticka av alla minusgrader, kände jag att jag ändå är på rätt ställe. Jag vill inte vara någon annan stans. Min plats är just nu där det ibland är så jobbigt att man nästan vänds ut och in. Där man kastar sig själv mellan bus och djupaste allvar. Där skratt och gråt är tvåäggstvillingar, med livets största gåtor som föräldrar.


(Lille du, visst ses vi på måndag?).


Av silje - 28 januari 2010 00:57

Mamman berättade i efterhand för mig att han hade frågat när jag fyllde år, om de inte kunde ta reda på det på facebook eller något och att han ville ge mig någonting. Kanske ett broderi eller så.


Igår, på en av hans livs jobbigaste dagar, precis innan en av hans livs jobbigaste stunder räckte han mig en grön egenhändigt virkad groda med stora bruna ögon av plast. "Du får den", sade han med ett lite förläget leende. Jag hade sett på när han virkade den. Mitt hjärta höll på att explodera. "Får den följa med dig i sängen när vi går ned?", frågade jag och han nickade. Grodan låg i hans säng ända tills jag hämtade tillbaka honom igen.

När jag skulle gå hem för kvällen frågade jag honom om grodan skulle sova med honom under natten och om jag skulle ta den i morgon. "Nej, han ska sova med dig", svarade han bestämt.


Med tiden har jag samlat på mig ett antal väktare som är utstationerade här och var i mitt hem. Bland dem kan jag känna mig trygg. Jag tror att det bara finns ett visst begränsat antal av dem där ute, som har tilldelats mig på förhand, och nu har grodan kommit hem. Den finns på mitt nattduksbord och den ser till mig när jag sover. Där ska den alltid vara.


Jag fyllde inte år igår men jag åldrades en aning idag. Kanske fick jag en rynka till även om den inte är synlig för andra.

Av silje - 26 januari 2010 00:55

"Det är som om vi springer och springer och själen hinner inte riktigt ikapp oss". Jag håller med henne, en av de klokaste kvinnorna jag känner. Jag springer och slår samtidigt en vidja runt omkring mig för att hålla det verkligt jobbiga på avstånd. Jag har inte kraft eller tid nog att brottas om det kastar sig över mig. Stick! Försvinn! Kom närmare och jag rappar till!


Det känns som om jag vore i sorg. Över människor. Över situationer. Över gamla sorger och de som komma skall. Sorg över att jag tappat bort mig själv i någon slags tyngdlöshet där jag bara flyter runt och väntar på tidpunkten då jag ska falla till marken. Över att två människor har tappat bort varandra och att skymning har blivit till natt. Över att inte bli hörd när det är för mycket. Sorg över att min kropp har börjat göra ont. Över att det inte finns en plingknapp här, som på bussarna, eftersom jag känner att hållplatsen närmar sig. Över att jag inte orkar hålla leendet ärligt som jag annars brukar och att mjölksyran svider så. Sorg över att ha tappat bort mitt lilla tomtebloss till hopp - det som var så fint när det sken, fräste och glittrade.


Idag längtar jag efter min blå pärla, att få sätta mig bakom ratten, dra igång stereon på nästintill för hög volym och dundra iväg längs en landsväg. Jag vet inte vart. Bara bort. Jag som är rädd för att köra bil. Det säger mycket.


Spring, spring, medan vidjan fortfarande är smidig.

Av silje - 23 januari 2010 17:22

I natt, klockan halv två, försökte jag bada mig lugn. Klockan halv tre försökte jag ligga på nålar för att bli lugn. I förmiddags somnade jag om för att hålla mig lugn. Hela dagen har hjärtat klappat alltför fort och lugnet är som bortblåst. Det är för mycket nu, men jag välkomnar kvällen och morgondagen ligger flera timmar bort.

Av silje - 21 januari 2010 02:05

Jag har suttit och vridit och vänt på det här som nästan kan liknas vid en Rubiks kub med alla färgpluttar. Det är som en mosaikskapelse som har satts ihop lite blint och på måfå. Några blå här, några röda där. Där bredvid lite gult och naturligtvis några gröna. På en annan sida vita och orangea pluttar i ett assymetriskt mönster. Och så de där svarta som egentligen inte ska vara med. Vad de gör där vet jag inte riktigt och jag funderar på om de går att pilla loss, som jag gjorde när jag var liten. Jag klöste upp ett hörn, kunde dra av klistermärket och bytte plats med ett annat. Ja, jag erkänner att jag fuskade.


Med den här kan jag inte fuska. Jag måste fundera, klura och lyckas vrida sektionerna rätt. Trots att vissa vridningar kan verka ologiska kanske det kan finnas en större, uttänkt plan bakom. Om jag bara får den blå sidan rätt lär det vara kaos på de andra sidorna, men kanske kan jag då stoppa ut läpparna genom det blå och ta ett lättat andetag. En liten tid senare kanske jag kan veckla ut stela armar och krama om mig själv genom den vita sidan. Med mer möda kan jag knäcka den röda också och därefter borde det vara lättare. Det gör inte så mycket om det blir en stökig sida kvar, kanske med några konstiga svarta pluttar som stör, men då är det ändå nästan komplett.


Små kuber, delar av en större helhet.

Vad behövs?

Koncentration.

Tålamod.

Tid.


Så, en dag, kanske det inte gör så mycket om de tufsas om lite. Då gör jag bara så här:


Av silje - 19 januari 2010 02:01

"Do you hang out?" frågade en blekfet amerikan efter spelningen på ett svettigt Fryshus. Nej, han frågade inte mig, men däremot en söt dreadlockflicka som först såg lite förbryllad ut. "Yes...", svarade hon, följde med den vaxartade mannen back stage och blev troligen en av Ill Niños stockholmsgroupies (och jag är helt fördomsbefriad, tsss).


I have nothing to say
But I feel like my mouth is open
Everything that is real
Comes around

 

Oye como va cuando tocan la rumba latina.


Ill Niño - What comes around

 

Av silje - 19 januari 2010 01:05

Nu när det inte är så många som läser längre kan jag med gott samvete posta grymma låtar utan att så många öron förstörs av slamret. Eventuella läsare ser sig själva som varnade.


Plopp!, ned i mitt lilla smyckeskrins avdelning för trevliga liveband.


Scar Symmetry - Deviate from the Form

 

Presentation

Omröstning

Känner du och jag varandra på något sätt? (Genom jobb, skola, gamla vänner, nya vänner, internet etc).
 Ja
 Nej
 Inte ännu
 Vi behöver inte känna varandra

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Brevlåda


Ovido - Quiz & Flashcards