Direktlänk till inlägg 5 april 2008

Brev till änglar

Av silje - 5 april 2008 02:37

Har du skrivit ett brev till en ängel någon gång?


Tror du på Ödet? Eller kanske på Gud? Eller att allting har en mening, utan att det är varken Ödet eller Gud? Tror på att ens liv är en slags handlande-konsekvens/orsak-effekt, en soppa av biljardbollar som vid varje kollision sprider varandra i olika riktningar utifrån den infallsvinkel bollarna hade vid mötet..? Som tror att det handlar om öppna respektive stängda dörrar, samt valet/icke-valet att gå in genom en dörr eller gå till nästa, ibland vägras inträde..? Att varje levande varelse, i alla fall människan, har en mening med sitt liv? Eller inte? Jag tror att jag tror på dörrvarianten. Och handlande-konsekvens/orsak-effektvarianten. Att allt har en mening, även vårt liv och att det kanske är Gud som ligger bakom allt. Och att Ödet är detsamma som Gud. Och tvärt om. Men, det är lite svårt att se meningar med saker och ting ibland. Jag kan acceptera hur jag har kommit dit jag är och att med alla dörrar och icke-val,  etc, så har jag hamnat där jag borde vara nöjd. Tar jag ett kliv bort från mig själv och betraktar mig "här jag sitter" så har jag väl ändå allt. Men hur kommer det sig att jag valt mig fram, och blivit vald fram till att jobba just med änglar? Kan jag verkligen ha någonting speciellt att bidra med? Och även om det är så att jag har det och att jag kan vara en trygg hand hos människor i en turbulent och onaturlig värld - vad är det som säger att jag orkar? De existentiella svaren på frågorna (vad nu det kan vara) har givit mig lotten att möta änglar och tvingas skiljas förevigt från dem igen (vad annars är ett barns själ?). Hur evigt tacksam jag är och önskar att jag inte vore så vet jag inte vad det beror på att det är just jag som får lära känna änglar. Det måste finnas något större bakom. Vad är annars meningen?


För en tid sedan skrev jag ett mail, ett brev, till en ängel. Och på något märkligt sätt så känns det som att hon har fått det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av silje - 17 november 2011 12:29

Ett inlägg till den som är in här och tittar om jag ibland uppdaterar, den som kommer att förstå detta. Att jag får ditt namn behöver inte beyda mer än att jag har någonting att kalla dig. Det blir bara vad du gör det till. Men jag tror ändå att det ...

Av silje - 26 november 2010 21:10

Jag tänker ligga i min röda soffa och dricka upp det vin som finns kvar i glaset. Jag ska fundera på om jag verkligen borde rädda Brors katt och titta efter om det finns någon kompis till Klas någon stans, nu när Erik snart inte längre finns. Jag ska...

Av silje - 26 november 2010 13:23

A, skulle du vilja lämna en @-adress i en kommentar till mig? Jag ska inte publicera. Jag vill säga en sak... ...

Av silje - 26 november 2010 02:21

Vi brukade drömma tillsammans. Jag skulle bli veterinär. Det skulle hon också, och vi skulle bygga om morfars ladugård och öppna klinik. Det fanns inga som helst omöjligheter för oss och det var bara ett självklart faktum. Jag skrev till och med av l...

Av silje - 26 november 2010 01:08

Allt sedan jag kan minnas var planen att min familj skulle ta över morfars gård en dag och jag minns mycket levande hur mamma och pappa planerade hur det skulle byggas om på toaletten och hur ett garage skulle fästas därinvid. Det bästa och ljusaste ...

Presentation

Omröstning

Känner du och jag varandra på något sätt? (Genom jobb, skola, gamla vänner, nya vänner, internet etc).
 Ja
 Nej
 Inte ännu
 Vi behöver inte känna varandra

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Brevlåda


Ovido - Quiz & Flashcards