Alla inlägg den 14 augusti 2009

Av silje - 14 augusti 2009 00:10

Att jag inte lyckas sluta upp med att logga in på Lunarstorm. Jag vet egentligen inte varför jag har kvar mitt konto, eftersom jag numera troligtvis tillhör stenålderskategorin, men jag är ändå en återvändare.


Vid varje inloggning har man möjlighet att delta i en miniundersökning genom att svara på en fråga med två eller tre svarsalternativ och jag envisas med att svara, nästan varje gång. Nu är ju i och för sig jag en "panelhöna" eftersom jag konstigt nog till och med gillar statistiska centralbyråns utskick, men Lunars WZUP är verkligen av det enklare slaget. Dagens fråga löd: "har du bränt dig i sommar?". Jag klickade "nej" och fick ett tack för min röst. Ibland signalerar även lilla frågestunden att Lunartiden borde vara förbi för länge sedan med frågor såsom "hur får du tag i alkohol?" och det finns inga svarsalternativ för mig som hade åldern inne för elva år sedan.


På inloggningssidan blir hela skärmen tapetserad med bilder på lunarfolk och har jag min användare kvar får jag snart se mina vänners barn bredvid mitt eget foto. För man pilen över bilderna kan man se deras nick och ålder. Jag är nästan alltid minst tio, femton år äldre än de är. För dem en hel livstid.


Egentagna foton fascinerar mig mest eftersom det är den bild som de själva noggrant har poserat för i spegeln eller i mobilens/kamerans lilla bildskärm. Det är bilderna de har valt för att representera sig själva.


Killarna väljer foton á la passtuk, i profil, med bar överkropp, fyllebilder, roliga miner eller med webbcamkvalisort. Många har valt bilder som någon annan har tagit på dem. Varför?


Tjejerna har också passtuksfoton och profilfoton, men grovt generaliserat är bilderna tagna av dem själva, ovanifrån, kanske ur en lite vriden vinkel. De ler sött/vänt/come-heather:ish, plutar med läpparna eller ser lite mystiska ut. Linne är lite av ett obligatorium. Ögonen är noggrant sminkade och blickar stora (på grund av vinkeln ovanifrån) rakt in i kameran. Eller snett förbi. Det är hårsvall på olika sätt, överallt, och i ett av tre fall finns en väl planlagd dekolltagedel med. Varför?


Nu ska jag inte sticka under stol med att jag har ett par sådana bilder i någon antik mapp och det tog minst femtionitton bilder innan jag blev nöjd med någonting som jag ansåg kunna representera mig i en thumbnail. Så klart utan dekolltage. Ingen av de som känner mig anser att jag i verkligheten ser ut som på mina bimbobilder (som jag döpte dem till). Ändå valde jag just dem ur de andra femtiosexton där jag kanske såg ut som mig själv. Varför?


Det är spännande hur man ser sig själv och hur andra ser en. Skillnaden mellan en vacker bild man själv har tagit och en bild någon annan anser vara vacker. De har samma gemensamma nämnare men olika perspektiv.


80% av de röstande lunarmänniskorna kommer ihåg när man använde disketter till datorn. 74% tycker att det är roligt att åka pulka. 91% har sett Lejonkungen. 86% har varit utomlands. 65% anser att tomtar är bättre än troll.


32% tycker att livet är bra. Jag är en av dem få. Trots allt.

Presentation

Omröstning

Känner du och jag varandra på något sätt? (Genom jobb, skola, gamla vänner, nya vänner, internet etc).
 Ja
 Nej
 Inte ännu
 Vi behöver inte känna varandra

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Brevlåda


Ovido - Quiz & Flashcards