Direktlänk till inlägg 27 augusti 2010

Om att bända dygnet

Av silje - 27 augusti 2010 19:45

Jag har ett hat-kärleksförhållande till att arbeta natt. Det jag gillar med det är att det är ett lugnt tempo, även när det är mycket att göra. Det är nästan inga telefoner som ringer och miljön är inte lika aktiv. Jag arbetar mer avslappnat och dagens problem blir inte mina. Det är skönt att gå hem när dagpersonalen kommer, helt enkelt. Det kan vara proppfullt på avdelningen men många gånger går natten sin gilla gång och det kan ändå vara ok. Inga frågor, ingen överdriven service. Bara jag, min fantastiska kollega och våra kaffekoppar. För det mesta hinner vi sitta en god stund och prata framför tv:n eller planera något roligt man ska göra när man inte är där. Om man har någon energi över till sådant. När jag kommer hem från jobbet är det lugnt, jag tittar på nyhetsmorgon och äter lite frukost innan jag lägger mig. Sedan sover jag (ibland), vaknar på eftermiddagen och har möjligheten att träffa någon jag tycker om en stund innan jag går på nästa natt igen. Hade jag kunnat skulle jag gärna jobba ständig natt ett tag.


Det jag gillar mindre är mina enorma problem att ställa om dygnet. Det känns nästan sjukligt ibland och jag önskar verkligen att jag kunde bända mina klockor. Jag blir överlycklig när jag kan vaka av ordentligt och sova som en prinsessa därefter, men de gånger som det har hänt kan jag räkna på en av mina händers fem fingrar. Jag kan lyckas sova kort på dagen och känna mig trött på kvällen. Jag lägger mig och somnar, vaknar efter en timme och kan inte somna om. Den följande dagen är fullständigt krossad. Jag kan också lägga mig trött och inte somna alls, eller lägga mig trött och inte somna förrän åttanyheterna har slutat. Jag kan också lägga mig oförskämt pigg, bara för att jag måste gå och lägga mig. Eller inte lägga mig alls. Klockan fyra på morgonen har blivit min kritiska punkt som jag har börjat fasa. Vad kommer att ske därefter? Antingen somnar jag eller så är jag i arbetsmode. Då är arbetet med att vaka av kvar, helt enkelt. Bara uppskjutet. Ledigheten är ingen ledighet. Snarare ett hopkok av en del ångest och en del trötthet. Och alla som känner mig vet hur jag är när jag är trött. Stygg vampyr. Ibland undrar jag om detta är en utlösande faktor till mina ledsna perioder. Jag vill snart inte längre.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av silje - 17 november 2011 12:29

Ett inlägg till den som är in här och tittar om jag ibland uppdaterar, den som kommer att förstå detta. Att jag får ditt namn behöver inte beyda mer än att jag har någonting att kalla dig. Det blir bara vad du gör det till. Men jag tror ändå att det ...

Av silje - 26 november 2010 21:10

Jag tänker ligga i min röda soffa och dricka upp det vin som finns kvar i glaset. Jag ska fundera på om jag verkligen borde rädda Brors katt och titta efter om det finns någon kompis till Klas någon stans, nu när Erik snart inte längre finns. Jag ska...

Av silje - 26 november 2010 13:23

A, skulle du vilja lämna en @-adress i en kommentar till mig? Jag ska inte publicera. Jag vill säga en sak... ...

Av silje - 26 november 2010 02:21

Vi brukade drömma tillsammans. Jag skulle bli veterinär. Det skulle hon också, och vi skulle bygga om morfars ladugård och öppna klinik. Det fanns inga som helst omöjligheter för oss och det var bara ett självklart faktum. Jag skrev till och med av l...

Av silje - 26 november 2010 01:08

Allt sedan jag kan minnas var planen att min familj skulle ta över morfars gård en dag och jag minns mycket levande hur mamma och pappa planerade hur det skulle byggas om på toaletten och hur ett garage skulle fästas därinvid. Det bästa och ljusaste ...

Presentation

Omröstning

Känner du och jag varandra på något sätt? (Genom jobb, skola, gamla vänner, nya vänner, internet etc).
 Ja
 Nej
 Inte ännu
 Vi behöver inte känna varandra

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Brevlåda


Ovido - Quiz & Flashcards