Alla inlägg den 12 mars 2009

Av silje - 12 mars 2009 07:51

Scenario: Silje slutar för natten, går vintermunderad med CoB-mössan på huvudet i sjukhusets kulvert mot geriatriken och ska cykla hem. Silje öppnar sidoytterdörren ut mot nybyggnaden av 27:an, låser upp, sätter sig på cykeln och trampar iväg.


Dimma. Dugg? Minusgrader. Undrar om det blir så där vackert frostigt på träden. Kanske jättehalkigt. *Sladdar till i modden*. Där kommer en blåklädd. Han ska nog jobba. (Utfarten mot 30-bussvägen). Oj. En isbula. Bil. Bil. Bilbilbil. För kort lucka. Bil. *Trampar iväg* Blå jättelastbil! Inte halka. *Svänger över vägen till cykelvägen, kör ned i en grym grop så cykelklockan plingar*. Shit! Sånt kan man nog få punka av. Är som en terrängcyklist. Kanske skulle...


*Trampa trampa trampa uppför "minisvingen"*. Undrar om de där jobbar på sjukhuset? Han där såg ok ut. *Är inte anfådd men tar en djup suck på toppen av svingen*. Dimma eller dugg? Det är kallt om benen. Svider i ansiktet. Undrar om det blir frost eller isbark? *Rullar i nedförsbacken*. En, två personer och en cyklist. Nej, jag svänger in här. *Svänger vänster för att inte riskera en potentiell sammandrabbning av personer på cykelväg*.


*Cyklar rakt fram länge*. Här bodde Jesper i lågstadiet. Och där var Muf´s lokaler förut. *Svag minnesbild av femtonåring på studentfest*. [...]. Islamiska föreningen? Aha. [...] En gul affärsskylt? Affär? Här? Neej... [...]. Men vad? *Saktar ned*. Värsta hålet?! Aha, man kan cykla runt där. *Cyklar runt och kommer ut vid "centrum" där de bygger Lidl*. Inga maskiner som kan köra över mig? Det låter som en motor. Nej, ingenting. *Svänger vänster och cyklar längsmed "centrum" fram till bussvägen*. En person som har bråttom. *Saktar in ordentligt*. Men!!!! Du såg väl att jag skulle cykla på den här sidan av betonggrisen!!? *Nästan stillastående mitt emot personen, girar sakta kring honom och ut på bussvägen*. "Smart"... Ingen buss?


*Trampar på i nedförsbacken*. Riktigt kallt. Inte lika dimmigt här som vid sjukhuset. Blir det någon frost? *Saktar ned ordentligt inför nästa vänstersväng* Iiiis! Groooop! Yes. *Trampar förbi en busshållplats*. Har de där missat bussen eller? *Svänger höger in på parkeringen där föret alltid är lite för spännande* Det här gick ju bra. Titta, där är ju de där... som i comviq-reklamen. Brevduvor utan jobb. Hehe, det är rolig reklam. Ska nog bädda in någon i bloggen någon gång. *Svänger höger in på lilla cykelvägen*. Söta barn. Undrar om mina barn kommer att se ut som... Nu måste minsta flickan springa. Mamman luktar mycket parfym.


*Svänger höger in på mammas gård*. [...]. Ställer cykeln under cykeltak, låser, ser min spegelbild i ytterdörrens glas* !!! Ser inte klok ut i cykelhjälm! Frost i håret. Tänker bara korta tankar. Det här borde jag blogga om innan jag sover. *Sparkar av sig snön mot tegelvägg och öppnar mammas ytterdörr*. Jag är faktiskt lite hungrig.


*Äter frukost hos mamma*.


[...]


*Styr cykeln hemåt med mamma vid min sida*

Mamma: Det är konstigt, för man känner olika känslor varje morgon... Ibland känner man sig nästan lite glad inne. Andra gånger bara "uuuuh..". Idag känner jag som lite glädje inne. (Mamma ler och nästan skrattar).

Silje: Åh, vad bra! *Kramar om mamma*. Ha en underbar dag!

Mamma: Sov gott! (Mamma går iväg).

Silje: Jadå. (tänker: hmm, vi ser väl).

*Ställer ifrån mig cykeln, låser, klättrar tre trappor upp och låser upp dörren* Mmm, luktar gott hemma.


Comviq-duvan går på stan


Presentation

Omröstning

Känner du och jag varandra på något sätt? (Genom jobb, skola, gamla vänner, nya vänner, internet etc).
 Ja
 Nej
 Inte ännu
 Vi behöver inte känna varandra

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Brevlåda


Ovido - Quiz & Flashcards