Alla inlägg den 26 mars 2009

Av silje - 26 mars 2009 20:28

Att vara tjuv till yrket kanske kan innebära någon slags yrkesstolthet om man är bra på det man gör, tänker jag. Man ser någonting värdefullt och lägger ned energi på att planera sin kupp, för att man har öga för vad som just kan tänkas vara värdefull. Sedan får man ut en slant för sitt byte och kan köpa sig något kanske. Eller betala räkningarna.


En rostig cykelkorg och en 29 kronor värdefull LED-lampa från Överskottsbolaget anser jag inte höra till det bästa byte man kan få på en parkering jättetidigt på kvällen. Värdefullt för mig ja, eftersom jag använder dem dagligen och tycker att de är ovärderliga ur bruks- och traffiksäkerhetsperspektiv.


Lycka till med att få något för det på Tradera. Jag ska allvarligt talat hålla tummarna för dig. Mask >:(


Av silje - 26 mars 2009 13:26

- Vad är det för skillnad på ett troll?

- Jag vet inte...

- Kan varken...

Ja, vad då?


Ett spöke är ett väsen från en svunnen tid, som på ett eller annat sätt håller sig fast hos, eller av mig. Det gör sig påmint på oförklarliga och nästintill omärkbara sätt. Ibland genom en viskning inom mig, ibland genom att lämna ett spår på något sätt. Spöket försvinner inte av sig själv utan lämnar sporadiska slingor, som av vattenfärg i nytt vatten. Ibland rosa av längtan, ibland svarta av begär (de blå, svala är de vackraste). För att det ska försvinna måste jag döda det.


Ett troll är ett väsen från den närvarande tiden, som på ett eller annat sätt håller mig trollbunden. Det rör sig i periferin och vill ogärna bli granskat i dagsljus. I mörkret kan det vara vem som helst och det låter mig bygga min egen bild, som aldrig stämmer med det uppenbara. Jag har en grumlig hinna över mina ögon som jag inte vill blinka bort, för värmen av dess hand är ändå varm. Jag sitter vid skogsbrynet med ansiktet mot det gröna fältet. Trollet står bakom mig med handen på min axel, helt tyst, och låter mig plantera outtalade ord inom mig som växer upp till genomskinliga, rangliga önskningar.


Jag trollbinder mig själv.


Jag kan aldrig döda ett troll. Jag är inte så stark. För vem vet hur stort det egentligen är när det inte vill ge sig till känna? Jag kan däremot välja att blinka några gånger, fukta mina ögon och se klart. På fältet dansar älvorna och jag reser mig upp för att göra dem sällskap.


- Så, vad är det för skillnad på ett troll?

- Detta troll? Kan varken hejda mig.

Presentation

Omröstning

Känner du och jag varandra på något sätt? (Genom jobb, skola, gamla vänner, nya vänner, internet etc).
 Ja
 Nej
 Inte ännu
 Vi behöver inte känna varandra

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Brevlåda


Ovido - Quiz & Flashcards