Direktlänk till inlägg 19 december 2008

G(K)limt

Av silje - 19 december 2008 00:47

Medan vinden viner ute och tiden tagit de första stegen in på imorgon sitter jag i döda konstnärers sällskap och beundrar. Utöver den stora avbilden av Kyssen som jag låter utgöra en del av mitt vardagsrum har jag under en tid stött på flera detaljer ur Gustav Klimts verk. Det ena verket mer speciellt än det andra, det andra mer detaljerat än det ena och alla otroligt vackra. Jag känner mig barnslig, tafatt och generad när jag måste konfronteras med min okunskap, men jag är glad att jag kommit på att det som känns som en hel vetenskap egentligen är högst personligt. Det borde inte finnas varken rätt eller fel i varken uttrycken eller intrycken, och jag har gläntat lite på en dörr som sprakat av färger, mönster, erotik och hyllningar till kvinnan. Det finns massor med dörrar att glänta på, men jag tror att jag nöjer mig för den här gången, och bevarar det som mitt.


Water Serpents II, G. Klimt, 1907.


 
 
Ingen bild

Psykologen

19 december 2008 13:21

Kyssen är verkligen en bild som väcker funderingar. Den är full av guld och vackra detaljer som är sköna för ögat och samtidigt blir jag obehaglig till mods när jag ser den och bilden tycks mig andas desperation. Kvinnan som står på knä mellan mannen och stupet, hur han håller hennes huvud hårt i sina händer och hon blundar och vänder sitt ansikte bort från hans kyss. Hur han lutar sig över henne och hennes spända händer inte smeker honom tillbaka utan verkar vilja lossa hans grepp om hennes hals. Även handen runt hans nacke är sluten och rör inte vid hans hud. Hur hon drar upp sina axlar och kröker sina fötter. Hon tycks mig tvingad att ge sin kärlek. I några beskrivningar står att de "delar" en kyss, medan jag tycker kyssen endast är hans.

 
Ingen bild

Silje

19 december 2008 18:48

Det var det här jag menade :) Alltså att vi kan tolka samma bild på olika sätt och varken du eller jag har ju fel. Jag ser henne som avslappnad (stupet till trots) och snarare någon som tar emot än som vänder sig bort. I Klimts verk har kvinnan fått fokus. Även om han valt att ha med män ibland så är de oftast antingen bortvända eller nedtonade. Som i "Adam och Eva", där Adam står bakom en nästan skinande Eva och är där för att han nästan "måste" :)

 
Ingen bild

Silje

19 december 2008 18:52

Tänker också på en av min väns konstverk, som ligger som första bild på denna sida http://www.hectorvillarroel.com/. Jag ser en sak. Vad ser du? Ska sedan berätta vad W såg.

 
Ingen bild

Psykologen

19 december 2008 22:07

Jag tänkte mig vatten mot ett berg, men jag antar att det är det bara avslöjar mitt naiva öga som ser något konkret i det abstrakta medan konstnären vill visa något abstrakt i det konkreta.

 
Ingen bild

Silje

19 december 2008 22:38

Ja, jag såg vatten slå mot en klippö av något slag, och tyckte det var vackert. W tyckte det såg ut som mögel på någon slags avföring. Vad konstnären vill visa har jag ingen aning om. Det är vackert ändå :)

 
Ingen bild

Psykologen

20 december 2008 00:32

Hahahahaha! Mögel på avföring!

 
Ingen bild

Silje

20 december 2008 01:26

:) Oturligt för herr Villarroel att det blev hans... tolkning. Tänker att det kanske är bäst att jag inte talar om det ^^

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av silje - 17 november 2011 12:29

Ett inlägg till den som är in här och tittar om jag ibland uppdaterar, den som kommer att förstå detta. Att jag får ditt namn behöver inte beyda mer än att jag har någonting att kalla dig. Det blir bara vad du gör det till. Men jag tror ändå att det ...

Av silje - 26 november 2010 21:10

Jag tänker ligga i min röda soffa och dricka upp det vin som finns kvar i glaset. Jag ska fundera på om jag verkligen borde rädda Brors katt och titta efter om det finns någon kompis till Klas någon stans, nu när Erik snart inte längre finns. Jag ska...

Av silje - 26 november 2010 13:23

A, skulle du vilja lämna en @-adress i en kommentar till mig? Jag ska inte publicera. Jag vill säga en sak... ...

Av silje - 26 november 2010 02:21

Vi brukade drömma tillsammans. Jag skulle bli veterinär. Det skulle hon också, och vi skulle bygga om morfars ladugård och öppna klinik. Det fanns inga som helst omöjligheter för oss och det var bara ett självklart faktum. Jag skrev till och med av l...

Av silje - 26 november 2010 01:08

Allt sedan jag kan minnas var planen att min familj skulle ta över morfars gård en dag och jag minns mycket levande hur mamma och pappa planerade hur det skulle byggas om på toaletten och hur ett garage skulle fästas därinvid. Det bästa och ljusaste ...

Presentation

Omröstning

Känner du och jag varandra på något sätt? (Genom jobb, skola, gamla vänner, nya vänner, internet etc).
 Ja
 Nej
 Inte ännu
 Vi behöver inte känna varandra

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Brevlåda


Ovido - Quiz & Flashcards