Alla inlägg den 7 november 2009

Av silje - 7 november 2009 21:36

När jag är i den här byn, i det här huset, i den här sängen kan jag inte somna. Hjärtat klappar och ibland måste jag påminna mig själv om att andas lugnt, att inte vara anfådd. Somliga nätter har jag legat kvar tills han har somnat och därefter klivit upp och bytt rum. Det har inte alltid varit så. Varför är det så nu?


Lite mellanmangel är alltid bra för magen. Ibland för andningen också.


Dead by April - Leaves falling

 


Av silje - 7 november 2009 20:43

Nätauktion måste vara en av årtiondets bästa och mest underhållande virtuella uppfinningar. Trots det småberoende man drabbas av och ilningarna i magen när man är på väg att ro hem auktionen upplever jag en slags vällust i att få bjuda på saker andra har använt, säljer vidare ("det man inte vet...") eller själva har tillverkat. Några tappra själar säljer till och med egenförfattade böcker i e-version, eller som häromsistens, när jag såg ett hus i the grand Bjurholm City under auktionsklubban. No, no bidding där inte. 


Mina vanligaste sökord just nu är: allmoge, spetsgardin*, 4 gardinlängd*, sjukskötersk*, fragg*, clinique, husmoder* och sedan en allmän sökning inom Böcker och tidningar med subkategorin antika böcker.

Söker jag på allmoge blir jag besudlad av träffar, men det är så roligt att titta på gamla bruksföremål.

Söker jag på spetsgardin* (o.dyl) konstaterar jag snart att jag aldrig kommer att hitta fyra fina (spets)gardinlängder som mäter 250 cm eller mer i längd till mitt kök.

Söker jag på sjukskötersk* kommer det mest upp en herrans massa spejsiga lackkläder och kvinnor med jättebröst. Men jag har också funnit gamla fina sjuksköterskeuniformer och gamla böcker inom omvårdnad, vilka ju är mina främsta sökmotiv.

Söker jag på fragg* ler jag mot ett antal fina plastfragglar, konstaterar att jag äger nästintill alla, och att - de få gånger det sker - människor är knäppa som betalar flera hundra för Sprocket eller farbror resande Mac.

Sökandet på clinique ser jag just nu som överstökat och jag väntar bara på den där vackra hyn som ska komma med samma beställning.

Med sökordet husmoder* (o.dyl) är jag numera relativt bekant med träffarna och känner igen gamla godingar till böcker som är återkommande. Husmoderns presentböcker. Husmoderns rådgivare/kokbok/huskurer/1000 recept av Wenström. Husmoderns Köksalmanack. Tidningen Husmodern, som ibland går för uppemot 40 kr per nummer om de är utgivna innan 1950. De har så fina framsidor och gamla reklamer om Gevalia och Tenor är på något sätt så charmerande att jag sitter och dumflinar. I love it och jag har fått husmoderspippi. Min bokhylla har sakta men säkert börjat fyllas.


Sökningen på Böcker och tidningar med underkategorin antika böcker är en fröjd med jämna mellanrum. Det är mitt antikvariatsubstitut. Jag får ur minnet plocka fram varma jackor, hyllmeter med fina bokryggar, det lite dunkla-på-alla-möjliga-sätt och den så speciella doften av gamla böcker. Jag saknar att få bläddra och känna, men att klicka sig fram kan duga mitt i natten.


I eftermiddag cyklade jag i snöslasket upp och hämtade ut ett blått, 8 kilo tungt postpaket, knölade ned det i cykelkorgen och vinglade hem. I röda soffan doftade det gammal bok ur en springa i kartongen, och med de 8 kilona uppackade i knät satt jag sedan och storflinade. Årets fynd tack vare en så dum auktionsrubrik som intetsägande "böcker".


Husmodern årgång 1924. Alla nummer. Perfekta. Inbundna i två volymer. 100 kr. Jag är knäpp. I love it.



Presentation

Omröstning

Känner du och jag varandra på något sätt? (Genom jobb, skola, gamla vänner, nya vänner, internet etc).
 Ja
 Nej
 Inte ännu
 Vi behöver inte känna varandra

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Brevlåda


Ovido - Quiz & Flashcards