Alla inlägg den 24 november 2008

Av silje - 24 november 2008 00:41

Medan jag har vandrat på den där vägen med de där bitarna i handen har jag dessutom glömt bort en annan sak. Att ta hand om mig själv. Jag har varit upptagen med att ta hand om andra eller annat, så det har nästan helt försvunnit.


På jobbet använder vi dagligen frasen "ta hand om dig" till varandra och vi nickar förstrött till svar medan vi försöker få ihop kaoset. För min del har jag bara hört den, utan att lyssna.


Nu när jag har haft lite mer tid över till att fundera (genomgick ett barnsligt men vettigt utbrott som utmynnade i att jag faktiskt inte gick sjuk till jobbet utan stannade hemma i flera dagar) känner jag att jag saknar lyx. Jag menar inte pengalyx. Det skulle troligen sluta med dåligt samvete och en viss ångest, vilket skulle säga emot konceptet. Jag menar däremot vardagslyx. Vardagslyx i den bemärkelsen att unna sig saker man tycker om, eller tycker om att göra, lite oftare.


Jag vill börja sammanställa någon slags lista, men har svårt att hitta punkter att föra in på den. Tanken är att därefter använda exempelvis en punkt om dagen till att börja med och sedan utöka efter behov och behag. Slutligen kanske det skulle upphöra att vara vardagslyx och istället bli en god rutin och ett hälsosamt, skönt sätt att leva. Som att tillåta sig att faktiskt stanna hemma när man inte mår bra, och dessutom känna att det är ok och att tycka att man är värd det.


Har någon något förslag på vardagslyx? Har bara tre saker på min lista ännu. Vill inte nöta ut dem på en gång :)


Avslappnad kisselyx?


Presentation

Omröstning

Känner du och jag varandra på något sätt? (Genom jobb, skola, gamla vänner, nya vänner, internet etc).
 Ja
 Nej
 Inte ännu
 Vi behöver inte känna varandra

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Brevlåda


Ovido - Quiz & Flashcards