Alla inlägg den 3 februari 2009

Av silje - 3 februari 2009 00:48

Med handen på hjärtat kan jag säga att jag inte ofta ser svensk film och ännu mer sällan svenska dramaserier. Jag talade i telefon med den person som har det välorganiserade hembiblioteket härom veckan och han kunde inte sluta att ösa lovord över Jonas Gardells senaste dramaserie De Halvt Dolda. Innan vi slutade vårt samtal var jag tvungen att lova honom dyrt och heligt att ta igen de avsnitt jag missat. Sagt och gjort - en tråkig kväll började jag se avsnitt ett. Åh nej, tänkte jag, vad är det här? SjuttiotalsSverige. Alla färger går i gråtoner. NutidsSverige. Verkligen a l l a färger går i gråtoner. En till familj att lära känna. Vem var nu han? Helt vanliga människor. Ska det här verkligen vara någonting att se...


Avsnitt ett tog slut. Jag hade mer tråkig tid att fördriva, så jag fortsatte med nästa avsnitt. Sedan var jag fast.


Aldrig någonsin har jag haft så ont i magen och känt så mycket när jag tittat på tv vad jag kan minnas, i alla fall inte på väldigt länge, och aldrig medan jag sett en svensk dramaserie. Varje scen är en laddning av saker vi känner igen, hela tiden på gränsen till att brista som en varböld. Exceptionella men vardagliga infektioner som skulle kunna vara ett faktum i grannens liv. I mitt. Eller ditt. Människoöden beskrivna, sammanvävda, för oss att känna.


Man måste låta alla som funnits få finnas.


Har du tråkigt någon kväll, inte vet vad du ska göra och orkar med lite smärta (också i glädjeform) - ta dig igenom de två första avsnitten. Sedan vill du se resten. Serien blir en klassiker i min bok. Den finns än så länge här.


Presentation

Omröstning

Känner du och jag varandra på något sätt? (Genom jobb, skola, gamla vänner, nya vänner, internet etc).
 Ja
 Nej
 Inte ännu
 Vi behöver inte känna varandra

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Brevlåda


Ovido - Quiz & Flashcards